,

Feb 28, 2011

PUDING TRIFLE.

Hai korang !!

hari ni aku nak share resepi puding trifle. tapi ade jugak orang sebut puding triple. tapi, takpe la yang mane2 pun. janji sedap kan. hehe. aku dapat resepi ni pun mase aku keluar sengan kawan2 aku. yang sorang ni sibuk cari bahan2 nak buat puding ni. aku pun join la sekali sebab resepi dia sangat simple dan mudah. jom, tak payah bebel banyak2. kita tengok resepi kat bawah ni.

BAHAN-BAHAN

i. kek secukupnya. (tak kisah la kek ape2 pun. if korang nak guna kek lapis apollo pun boley.)

ii. 3 sudu besar tepung kastard

iii. 1 sudu besar gula

iv. 1 cawan air

v. 1 tin susu cair

vi. 1 tin buah campur or buah peach or nata de coco ( ikut suka korang nak letak ape)

vi. 1 bungkus jelly or agar2 cap NONA ( perisa ape2 pun tak kisah)

CARA-CARA

i. potong dan susun kek ke dalam bekas acuan.

ii. bancuhkan tepung kastard bersama 1 cawan air. kacau hingga larut dan jangan biarkan berketul.

iii. masukkan bancuhan tepung kastard tadi ke dalam periuk. campurkan bersama gula, susu cair dan air sirap dari buah campur. panaskan diatas api yang sederhana.

iv. kacau sehingga pekat dan likat. kemudian, terus tuang ke dalam bekas acuan yang telah disusun bersama kek.

v. ratakan adunan kastard sehingga menutupi lapisan kek yang disusun.

vi. susun buah-buahan di atas lapisan kastard tadi.

vii. bancuhkan serbuk Jelly Nona bersama 1 cawan air sehingga larut. setelah larut, tuangkan ke dalam bekas acuan sehingga menutupi lapisan buah-buahan tadi.

viii. masukkan ke dalam peti sejuk selama 2jam dan hidangkan setelah ianya sejuk.

SELAMAT MENCUBA !! ^_____^

No comments:

BUDAK MUNCIT