,

Jan 16, 2011

PENJAGAAN "CONTACT LENS".

Olla !!!


Hari ni dalam sejarah, aku try pakai contact lens ok. before ni mak aku pernah pesan kot. jangan gatal2 pakai contact lens tu. tapi ari ni aku bantai pegi beli gak. ni sume pasal spec aku tertinggal kat umah dan aku nak amek lesen, hehe. so, tadi aku pon dok belajar la dengan uncle tu macam mane nak insert and remove contact lens. mula2 tu agak susah la coz mata aku ni x reti dok diam2 pon taw. asik kelip2 jew. aaiisshh. =_="

Dan akhirnya, aku berjaya la jugak insert and remove sendiri, hehe. aku ingat nak beli yg color and yg baby doll tu, barulah mata aku nampak besar kan. tapi mahal weeiiii. 1 pasang rm99 dan aku punyer kena pakai 2 pasang coz mata aku no laen2 power ok. ha, kire2. hamek ko, rm200 la jugak. eerrkk !!

Pikir2 balek, aku amek jew la yg colorless punyer coz aku pon 1st time nak pakai kn. try2 jew dulu. kot2 la nanti tak sesuai dengan mata aku ke. so, takde la aku rasa membazir sangat. aku amek yg 1 month, rm20. So, dekat entri ni aku nak kongsi la dengan korang2, cam ne penjagaan dan cara pemakaian contact lense ni. jom kita check sama2. (^^,)

PENJAGAAN.
1. kalau kali pertama pakai, start dengan 4jam dulu. then, baru la korang boleh ansur2kan jam pemakaiannya. tu pun juz tambah dalam 2jam sehari. tapi kalau mata korang rasa letih or tak selesa korang haruslah remove lens tu k. jangan paksa taw. after tu, rendam lens korang dalam solution water then baru pakai balek.

2. before korang sentuh lens korang tu, pastikan tangan korang 100% bersih ok. basuh dengan sabun dan lap hingga kering. then baru la korang boley pakai lens tu.

3. perkara yang sangat2 perlu korang elakkan adalah perkongsian lens. jangan sesekali kongsi lens korang tu dengan orang laen. ianya sangat2 bahaya ok.

4. untuk perendaman or pencucian lens jangan sesekali guna air paip or air biasa. korang haruslah guna multipurpose solution. untuk perendaman, haruslah 6jam atau lebih.

PEMAKAIAN.


1. Basuh tangan setiap kali korang nak buka or nak pakai lens. pastikan korang basuh tangan menggunakan free soap then lap hingga betol2 kering coz air paip tu mengandungi kuman.

2. keluarkan lens dari bekas dengan berhati-hati. dan pastikan tangan korang betol2 kering masa tu.

3. letakkan lens kat tapak tangan or kat tepi tapak tangan. then, titiskan 3/4 drops multipurpose solution tu. biasanya, gunakan hujung tangan anda untuk menggosok lens dengan lembut. ianya juz untuk cuci lens korang hingga bersih dan memastikan kuman dah takde.

4. untuk pemakaian, korang haruslah letak lens di hujung jari telunjuk. if korang guna tangan sebelah kanan, jari tengah korang tu haruslah diletak di bawah bahagian mata and jari tengah sebelah kiri pulak letak kat atas kelopak mata then tarik kedua-duanya. masukkan perlahan2 dan kelip2kn mata korang tu. pandang atas, bawah, kiri dan kanan.

lebih kurang camni la.

5. simpan lens korang dalam bekas khas. pastikan bekas tu mengandungi 3/4 multipurpose solution kat dalam. dan pastikan, korang salin air tu sekerap yg mungkin. if, korang nampak de habuk2 kat dalam tu, korang haruslah tukar air kat dalam tu.


p/s :: harap2 korang boley la cuba ye. dan kalau korang rasa tak selesa janganlah teruskan. better korang pakai jew spec, hehe

No comments:

BUDAK MUNCIT