,

Apr 2, 2011

SENIOR DAN JUNIOR.

Hai korang !!

Hari ni dah 2 April. dah masuk study week pun. tapi aku tak juga studynye. banyak sangat melencong ke lain. niat dah ada tapi tak ditunaikan pun lagi. apa nak jadi pn tak tau la. pagi tadi bangun awal2 pergi jogging. tak taw la lepas ni boleh jogging sama2 lagi tak dengan kawan2 aku yang ni. masing2 da tukar kolej kediaman. macam tak best pulak rasanya. urmmm.

Back to tajuk entri kat atas. hari ni aku nak tanya apa pendapat korang mengenai "senior" dan "junior". adakah harus junior menghormati senior ?? bagi pendapat aku, yup !! harus sangat2. dah masuk hukum wajib dah sebenarnya. hormat maksud aku disini takde lah sampai junior tu harus ikut telunjuk si senior or melutut kat dia. cukup lah hanya tak bersikap kurang ajar. tak nak tegur pun takpe. tapi jangan lah sampai mengumpat kat belakang.

Apa yang aku nak cakap disini. aku adalah seorang junior dan juga senior. terus terang aku cakap. aku bukanlah rapat pun dengan senior dan junior aku. nak sembang sama2 jauh sekali. bukan aku sombong or nak berlagak. tapi bagi aku setiap orang berbeza. ada orang yang suka cara kita dan ada yang tak suka. ada yang suka junior menggedik-gedik dan ada yang menyampah dengan orang yang berperangai macam tu. so, bagi aku cukuplah kalau jumpa pun aku senyum jew.

Bagi aku tak salah korang nak berbaik dengan senior korang. kalau junior aku nak berbaik dengan aku pun aku tak kisah. tapi tolonglah jangan lebih2. at least hormat la kami sebagai senior kamu yang lagi tua dari kamu. anggaplah kami sebagai abang or kakak kamu yang patut kamu hormati. janganlah anggap kami sebagai kawan2 kamu yang boleh kamu bersikap kurang ajar.

Dan lagi satu. janganlah cepat melenting kalau seorang senior menegur kamu. kalau kamu tak boleh terima teguran dia. cuba kamu fikir balik. kenapa seorang senior menegur juniornya macam tu. cuba kamu bersikap matang dan berfikiran terbuka. janganlah bersikap terlalu childish. lagi satu apa yang aku nak cakap, tolonglah jangan berlagak. kalau korang rasa korang bagus sangat pun, tak perlu kot korang nak berlagak dengan senior korang. cukuplah orang lain tau yang korang ni bagus dari mulut orang lain dan bukan dari mulut korang sendiri. tak malu ke mengaku diri sendiri bagus sedangkan lagi ramai orang yang lagi bagus dari korang ??

Aku bukanlah nak tunding jari kat sape2 pun. sebab aku taw. 1 jari aku tunjuk kat orang, masih ada 4 jari yang tunjuk kat aku balik. bila kita cakap pasal keburukan orang. sebenarnya kita lagi terok dari orang tu. apa yang aku tulis ni pun aku hanyalah nak kongsi apa yang aku rasa dan fikir. tak salah rasanya kalau kita saling nasihat menasihati supaya takde yang lupa diri. dan aku bukanlah terok sangat nak malukan orang lain.  janganlah korang sesekali malukan atau mengaibkan orang lain. perkara tu pun akan terjadi jugak kat korang 1 hari nanti. cumanya lambat atau cepat dan korang sedar ataupun tak. so, fikir2lah sendiri ye. korang pun bukan budak2 lagi.

p/s :: aku cukup tak suka orang yang bersikap kurang ajar ni. tak kira la dia senior or junior. dan dia tua or muda dari aku. rasa cam nak sepak2 jew orang cam ni. tak tau nak hormat orang lansung. baik duk dalam hutan la lau nak berperangai macam tu. huh
p/ss :: abaikan penggunaan kata ganti diri yang entah ape2 tu.

BUDAK MUNCIT