,

Mar 30, 2011

FRUIT JELLY.

Hai korang !!

Dah berapa hari ye aku tak conteng2 kat sini?? rasa rindu pulak, hehe. tadi aku duk godeh gambar lama2 dalam lappy ni. terjumpa la pulak gambar ni.


sebenarnya hari ni aku nak kongsi resepi fruit jelly. first tengok mesti orang ingat buah betol tapi bila "ngap", haha. buah tipu jew sebenarnya. resepi ni pun dulu aku copy dari internet gak. lama dulu da, hehe. so, jom kita terjah.

BAHAN-BAHAN
  • 4 biji buah oren
  • 40 g serbuk agar-agar or jelly NONA
  • 500 ml air + jus oren
  • 50 g gula
  • secubit garam 
CARA-CARA
  1. bahagian atas oren dipotong. picit sedikit untuk keluarkan jusnya. dah habis jusnya boleh la keluarkan isinya dengan menggunakan tangan. nak guna sudu pun boleh tapi pastikan kulit oren tu tak rosak.
  2. blend isi oren tadi untuk dapatkan jusnya. campur dengan jus yang telah diperah sebelumnya.
  3. masukkan air, jus oren, agar-agar, gula dan garam ke dalam periuk. masak sehingga mendidih dan agar-agar larut.
  4. tuangkan ke dalam kulit oren tadi. biarkan ianya sejuk dan jelly tu keras. boleh la disimpan di dalam peti sejuk.
  5. siap untuk dipotong dan dijamu.
p/s :: sekali tengok memang macam buah betol la. tapi bila dah makan baru tau tu hanyalah jelly, hehe..suka betol aku tengok orang tertipu ni taw..wakakaka..korang pun boley jugak gantikan buah oren tu dengan buah lain taw. buah tembikai pon sodap..kalau nak tambah sunquick sedikit pun boleh jugak.
p/ss :: jangan lupa klik iklan kat atas tu tau. ^^,

No comments:

BUDAK MUNCIT