,

Mar 21, 2011

TEPUNG BUNGKUS.

Hai korang.

Hari ni aku nak kongsi resepi kuih tradisional negeri aku. ni kuih peberet aku dari kecil lagi. hari2 makan kuih ni pun takpe, hehe. hari tu masa balek cuti aku try la jugak cari tapi tak jumpa pun. nak suh mak aku buat daun pisang pulak yang takde. so memang kempunan la aku balek cuti ari tu. tapi macam mana pun harap2 balek cuti nanti dapat la aku makan kuih ni. tak dapat makan yang mak aku buat tapi dapat makan yang beli pun takpe. asalkan dapat makan.

Aku amek resepi ni dari page selera terengganu. so, sape2 yang rasa nak kawen orang ganu tu boleh la try buat ye. bahan2 dia aku tengok pun sama jew macam resepi mak aku. so boleh la kongsi2 ye. jom kita terjah...



BAHAN-BAHAN

  • 1 cawan tepung beras
  • 2 cawan santan yang dicampur sedikit garam
  • daun pisang untuk membungkus
BAHAN-BAHAN INTI
  • 1/2 biji kelapa muda parut
  • 1 ketul gula melaka
  • 1 sudu besar gula
  • 1 sudu besar tepung gandum
  • 4 sudu besar air
  • 1 helai daun pandan
CARA-CARA
  1. masakkan bahan inti kecuali tepung gandum sehingga kering.
  2. da agak kering baru masukkan tepung gandum dan gaulkan hingga rata. sejukkan.
  3. jadikan inti tadi dalam bentuk bebola kecil dan ketepikan.
  4. bancuhkan tepung beras bersama santan. masakkan bahan ini sehingga naik wap dan nampak pekat.
  5. layurkan daun pisang di atas api dan potong mengikut saiz yang dimahukan.  lap dan bersihkan terlebih dahulu.
  6. ambil lebih kurang 3 sudu besar bancuhan tepung tadi dan letakkan di atas daun pisang. letakkan bersama 2 biji inti.
  7. tutup dan lipatkan di kedua-dua belah daun pisang tadi. kukus selama 20 minit.
  8. sejukkan dan boleh dihidangkan.
p/s :: selamat mencuba ye. tapi sedih lak tak dapat makan kuih ni. tu la susahnya duk kat perantauan ni.
p/ss :: jangan lupa klik iklan saya ye. thanx ^^,

No comments:

BUDAK MUNCIT